کندوان یکی از محورهای پرتردد و حیاتی کشور بوده و ریزش و سقوط سنگ های ریز و درشت این جاده کوهستانی تاکنون خسارت جانی و مالی زیادی برجا گذاشته که رفع این چالش اساسی به تاکید کارشناسان نیازمند برنامه ریزی، کارشناسی، اعتبار اختصاصی و همگرایی نهادهای مربوطه است.
محور ارتباطی پرتردد و حیاتی چالوس - کرج حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود نیمی از این مسیر مربوط به حوزه جغرافیایی استان مازندران واقع در شهرستان چالوس است.
کارشناسان امر ریزش و سقوط سنگ ها از ارتفاعات را از چالش های اساسی محور کوهستانی کندوان برشمردند و بر ضرورت حل آن در سطح مسوولان ذیربط نهادهای کلان کشوری و استانی تاکید کردند.
آنان می گویند با هدف حفظ سلامت جان شهروندان به عنوان یک اولویت اساسی و در ایام تعطیلات نوروزی ضرورت حفظ جان مسافران و گردشگران و کاهش بار ترافیکی محور کوهستانی کندوان به طور متناوب مسدود می شود.
طبق گفته رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای چالوس سه شنبه هفته گذشته بر اثر سقوط سنگ از ارتفاع ۲ نفر از مسافران نوروزی در محور کوهستانی کندوان جانشان را ازدست دادند. در این حادثه که حوالی ساعت ۲۲ شب آن روز در محدوده ولی آباد کندوان روی داد، سرنشینان یک خودرو یکی ۱۸ ساله و دیگری سه ساله فوت کردند و سه نفر مصدوم شدند.
شهرستان های غرب مازندران به علت همسایگی با دریای خزر، کوه، جاذبه طبیعی و گردشگری فراوان و همچنین محصور شدن در جنگل های هفت هزار ساله سرسبز هیرکانی از دیرباز تاکنون در تمامی فصول سال خاستگاه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی بوده است که اغلب مسافران از محور کندوان وارد این منطقه می شوند.
برابر آمار در نیمه دوم سال روزانه به طور میانگین تعداد ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو از دیگر استان ها و پایتخت کشور از طریق جاده کرج - چالوس کندوان وارد شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران می شوند بنابراین با توجه به تردد چشمگیر خودروها و شلوغی جاده ها ضرورت دارد مسوولان امر با ارایه راهکارهای اساسی و اصولی نسبت به تقویت تجهیزات و امکانات پاسگاه های پلیس راه و راهداری و حتی امدادی و مهمتر ریزش سنگ ها از ارتفاعات اقدام کنند.
کندوان نیازمند بودجه اختصاصی
به منظور بررسی و رفع مشکلات محور کندوان روز گذشته شورای ترافیک استان مازندران در شهرداری مرزن آباد چالوس برگزار شد که استاندار مازندران در این نشست با تاکید بر ضرورت حل اساسی این محور حیاتی کشور گفت: در جاده چالوس- کرج با وجود استفاده ملی از این مسیر در تقسیم بودجه، عدالت اعمال نشده است.
سیدمحمود حسینی پور اظهارداشت: نکته مهم خیلی از گردشگران عرب هم به علت زیبایی رغبت دارند از این مسیر تردد داشته باشند چون کندوان جاده بین المللی است و خیلی از مسافران از محورهای هراز و سواد کوه وارد مازندران می شوند اما در برگشت علاقه مند هستند از جاده چالوس بازگشت کنند.
استاندار مازندران خاطرنشان کرد: انتظار این است که سازمان راهداری در تخصیص بودجه توجه خاصی برای ایمن سازی به جاده چالوس داشته باشند و ضروری است یک کار گروه ایمن سازی جاده چالوس با حضور همه دستگاه های دست اندرکار به دبیری فرمانداری و مسوولیت اداره کل راهداری مصوب شود.
حسینی پور خطاب به معاون عمرانی استانداری تاکید کرد : این موضوع باید اولویت بندی شود به هر اندازه در ایمن سازی معابر تلاش شود اعتراض های مردم کمتر خواهد شد.
وی بیان داشت : بررسی مطالعاتی که تاکنون در باره راه آهن از مازندران تاکنون جمع بندی شود به سمت طرح هایی برویم تا با ساخت ریل بتوان بار ترافیکی را کاهش دهیم و آزاد راه هم به سرانجام برسد باز جواب نمی دهد.
استاندار مازندران اضافه کرد: ایجاد مراکز خدماتی رفاهی بین راهی هم بسیار مهم است باید بستر را برای جذب سرمایه گذاران فراهم کرد و در این ارتباط به ویژه شهرداری ها هم می توانند کمک کنند.
استاندار مازندران ادامه داد: یکی از کمبودها و نارسایی ها در جاده چالوس قرار بود در ۱۰ نقطه سرویس های بهداشتی احداث شود چرا که وقتی ترافیک در جاده چالوس رخ داد مسافران دچار مشکل می شوند.
حسینی پور، احداث سرویس بهداشتی در جاده چالوس و هراز از دیگر مصوبات این جلسه مطرح کرد و گفت : با موافقت معاون سازمان حمل و نقل راهداری قرار است با همکاری اداره کل راهداری و حمل ونقل و پلیس راه استان این اتفاق بیفتد.
استاندار مازندران کم رنگ شدن خطوط راه ها به ویژه در شرایط نامساعد جوی معضل دیگر راه های ارتباطی مازندران اعلام کرد و گفت: این معضل را در جاده چالوس و سواده کوه داریم باید برطرف شود.
اعتبارات قابل توجهی برای رفع نقاط حادثه خیز کندوان در نظر گرفته می شود
در همین ارتباط معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان این که در حدود ۱۵۰ نقطه از جاده های کشور سقوط سنگ داریم، گفت : مسیر ارتباطی کندوان یکی از راههای پرتردد است که تاکنون نتوانستیم مشکل آن را حل کنیم.
رضا اکبری یادآور شد: در جاده کندوان سال گذشته بعد از پنچ سال، ۲ بار در ماه اردیبهشت طی یک هفته عملیات لق گیری سنگ ها انجام گرفت و اگر این اقدامات صورت نمی گرفت تلفات بیشتری داشتیم اما این کارها کافی نیست.
وی بیان داشت : هم اکنون در چهار نقطه این محور برای لق گیری مشغول کار هستند و امروز حجم زیادی از سنگ ها لق گیری شد اما هنوز هم سنگ های ناپایدار در کندوان وجود دارد.
ضرورت انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی
اکبری افزود: کندوان آبستن خطرات زیادی است و سد سیاه بیشه سبب شده سنگ کوه های این محور به حرکت در آمده و خود سد سیاه بیشه هم ممکن است به حرکت در آید.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادی های کشور گفت : باید کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی صورت گیرد و نقاط حادثه خیز کندوان هم تحقیق شده و امسال هم سعی می کنیم به صورت اساسی نقاط حادثه خیز کندوان را برطرف کنیم.
وی بیان داشت: پیمانکاران متعددی برای اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز انتخاب کردیم که نظرشان این بود این مسیر طی ۶ ماه باید بسته شود که اعتقادشان این بود نمی شود از بالا عملیات لق گیری انجام گیرد و پایین دست خودروها تردد داشته باشیم.
اکبری اضافه کرد : امسال جدای از اعتبارات استانی سعی می کنیم اعتبارات قابل توجه برای رفع نقاط حادثه خیز کندوان در نظر گرفته شود.
به گفته وی برای قطعه شماره سه آزاد راه تهران - شمال به سازمان برنامه بودجه پیشنهاد داده شد که از روش دیگری برای تسریع در ساخت این قطعه پیش بینی شود.
وی گفت : با زیر بار ترافیک رفتن قطعه ۲ آزاد راه تهران - شمال در آینده مشکلات ترافیکی خیلی بیشتر خواهیم داشت و همه باید کمک کنند تا برای ایمن سازی این مسیر موفق باشیم.
باید در پی راهکار اساسی برای مازندران باشیم
رییس سازمان مدیریت بحران کشور هم که برای رفه دغدغه های کندوان در این نشست یادشده حضور داشت، گفت: باید برای مدیریت بحران در مازندران فکر اساسی شود چرا که ورود خودروها از راه های اصلی به این استان بحران زا است.
محمدحسن نامی تاکید کرد: باید در پی راهکارهای اساسی برای این استان گردشگرپذیر باشیم غیر از آن به بحران تبدیل می شود، مازندران یکی از استان های گردشگرپذیر کشور و بحران خیر است بیشترین اعتبار سال گذشته برای این استان در نظر گرفته شد.
نگاه سازمان راهداری به کندوان تغییر کند
نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی هم گفت : نگاه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده به جاده کندوان باید تغییر کند.
محمدعلی محسنی بندپی تصریح کرد: باید از نگاه انفعالی به جاده کندوان خارج شد بیش از ۹۰ درصد پلاک خودرو ها غیر بومی هستند و نباید راهداری و حمل و نقل جاده ای رها شود.
وی بیان داشت : طرح لق گیری باید به صورت مقطعی در جاده کندوان انجام گیرد.
وی راه اندازی شعبه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در غرب مازندران را خواستار شد و گفت : به علت حضور چشمگیر مسافران عرضه و تقاضا بههم خورده است و سزاوار نیست ماموران پلیس راه و نیروهای راهداری بدون استراحت باید در جاده کندوان پای کار باشند، باید به کندوان ویژه و جدای از جاده های دیگر دیده شود.
ضرورت اعتبار ویژه برای کندوان
فرماندار چالوس گفت : حدود هشت نقطه سقوط سنگ در جاده کندوان شناسایی شده و برای رفع این نقاط بحرانی باید اعتبار ویژه ای اختصاص داده شود.
علی قاسمی در جلسه شورای ترافیک استان در شهرداری مرزن آباد افزود : برای پیشگیری از سقوط سنگ و جلوگیری از ریزش و رانش زمین در جاده کندوان باید طرح های آبخیزداری در بالادست اجرا شود.
وی افزود : در صورتی این طرح اجرا و فنس کشی هم در نقاط بالادست انجام گیرد نقاط بحرانی اصلاح و رفع می شود.
وی پل اوشن. مکارود، خاکک، هریجان را جزو نقاط حادثه خیز این محور برشمرد و از خلف وعده پیمانکاران طرح ملی تعریض جاده کندوان انتقاد کرد.
قاسمی اظهار داشت : به علت اختلاف سطح این مسیر سبب بروز سوانح رانندگی در این محور شده و نگرانی خیلی از مردم بومی و مسافران را به همراه داشته است.
همچنین فرمانده پلیس راه کندوان ریزش و سقوط سنگ های ریز و درشت را از چالش های اساسی این محور برشمرد و گفت : از آغاز طرح نوروزی از تاریخ ۲۴ اسفند تا اکنون بیش از ۸۰ مورد ریزش و سقوط سنگ های ریز و درشت در محور کندوان داشتیم.
سرگرد محمد احمدی افزود : این ریزش سنگ را همچنان هم در منطقه بالا دست محدوده سیاه بیشه و پایین دست تا کف هزار چم مشاهده می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل اساسی باید کار کارشناسی و ردیف بودجه ای خاص در نظر گرفته شود تا برای همیشه مشکل ریزش سنگ رفع بشود و مسافران این محور در ایمنی کامل برانند.
بارندگی و ارتعاشات صوتی ریزش سنگ را تشدید می کند
به گفته وی ریزش سنگ های ریز و درشت کوه های محور کندوان به علت فرسودگی در کمترین ارتعاشات صوتی، حرکت خودرویی و بارندگی فصلی و متناوب در ایام مختلف سال تشدید میشود.
سرگرد احمدی گفت : پس از ۱۴ سال، پارسال طرح " لق گیری" سنگ ها در محورهای پر تردد هراز و کندوان انجام و خیلی از سنگ های در حال سقوط برداشته شدکه اجرای طرح لق گیری سال گذشته خوب بوده اما کامل نبوده است.
سرگرد احمدی ادامه داد : نکته مهم این که نیروهای پلیس راه محور کندوان با سلام و صلوات در این محور کوهستانی خدمات ارایه می کنند که باید برای رفع ریزش سنگ ها نیز تدابیر اصولی اندیشید.
طبق آمار؛ حدود ۱۸ کیلومتر از طول محور ۸۰ کیلومتری محدوده کندوان استان مازندران شهرستان چالوس، صخره ای است و از آغاز طرح نوروزی تا امروز افزون بر ۸۰ مورد ریزش و سقوط سنگ در این مسیر اتفاق افتاده است.