آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 8722 1401/12/23  


فقر اراده در اداره یک جزیره


توقف طرح گردشگری آشوراده، با وجود حداکثر نرمش مدیران ارشد گلستان برابر برخی رویکردهای غلط در قبال این جزیره، مصداق کوتاهی در اجرای دستور رئیس جمهور برای رونق گردشگری است

ساحل نشینان گلستان سال‌ها است که چشم انتظار اجرای گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر هستند تا بتوانند در کنار حضور گردشگران و مسافران به این جزیره، به کسب و کار خود در بخش‌های مختلف رونق دهند.

همه اتفاقات و اظهارنظرها در ماه‌های اخیر بر این محور استوار بود که گره‌های کور گردشگری آشوراده با انعطاف طرفین، یعنی استانداری گلستان و سازمان محیط زیست گشوده شده و بزودی عملیات اجرایی این پروژه درآَشوراده آغاز خواهد شد اما محیط زیست مازندران در روزهای قبل، عملیات تسطیح و مهندسی در عرصه پیش بینی شده برای گردشگری در آَشوراده را متوقف کرد و امیدها به کما رفت.

از سال ۱۳۹۵ اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده در دستور کار مدیران گلستان قرار گرفت و براساس طرح اولیه قرار بود این موضوع در عرصه‌ای به مساحت ۳۸۰ هکتار اجرا شود اما دغدغه‌های محیط زیستی سبب شد تا عرصه منظور شده برای این طرح ابتدا به ۳۸ و در ادامه به ۲۲ هکتار کاهش یابد.

ظرفیت‌های بکر و چشم اندازهای بدیع جزیره آشوراده بر کسی پوشیده نیست و مخالفان و موافقان پروژه گردشگری آشوراده بر این موضوع اتفاق نظر دارند و هر دو طیف بر این باور هستند که راه اندازی بومگردی در این منطقه می‌تواند پیشرانی برای توسعه و پیشرفت شهرهای ساحلی و حتی کل استان گلستان باشد.

با وجود آنکه از ابتدای طرح این موضوع، همگان بر رعایت ملزومات زیست محیطی این پروژه تاکید کردند اما بنا به دلایل نامعلومی این پروژه به سرانجام نرسیده است.

فقر اراده در اداره جزیره/ گردشگری گلستان درجا گام می‌زند

مدیران اجرایی و نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، بارها وبارها پشت تریبون رفته اند و خبر از نهایی شدن طرح گردشگری آشوراده داده اند اما در گام اجرا و در دقیقه ۹۰ این پروژه متوقف شد، گاهی انقضای اعتبار مجوز مطرح می‌شود و گاهی همخوان نبودن مجوز صارده به عملیات اجرایی پیش بینی شده!

اما آنچه اهالی گلستان را خسته کرده است؛ وعده‌های بی سرانجام است. وعده‌هایی که هر چند وقت یکبار کور سوی امیدی در دل مردم ایجاد می‌کند و دوباره خاموش می‌شود.

تا کی باید معطل بمانیم؟

این اتفاقات، بارها و بارها تکرار شد تا اینکه در شانزدهمین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم در اسفندماه سال گذشته، وی پا در جزیره آشوراده نهاد و دو ساعتی در این منطقه پای حرف مدیران و کارشناسان گردشگری، محیط زیست، راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس و مدیران ارشد گلستان نشست.

مدیران استان‌ها بارها از اجرای این پروژه سخن گفته اما طرح در دقیقه ۹۰ متوقف شده استرئیس جمهور در بازدید دو ساعته از آشوراده گفت: تا کی باید معطل بمانیم و در پیچ و خم دستگاه‌های اداری این نعمت الهی راکد و بلااستفاده بماند، باید هر چه سریع‌تر روی زمین شاهد اتفاقات اجرایی باشیم.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی ادامه داد: در چند ساعتی که در جزیره آشوراده بودم، هیچ مطلبی که بتوان برای مخالفت با طرح گردشگری به آن استناد کرد شنیده نشد؛ حرف محیط زیست را هم گوش کردم محیط زیست حرفی ندارد، توقف این طرح دلیل می‌خواهد نمی‌توان این سرمایه بزرگ را متوقف کرد، گردشگری اشتغال و تولید از راهبردهای دولت است.

اهالی گلستان انتظار داشتند وقتی بالاترین مقام اجرایی کشور، صراحتاً خواستار اجرای این طرح گردشگری در جزیره آشوراده می‌شود شاهد بهانه‌های مدیران مرتبط ملی نباشیم.

فقر اراده در اداره جزیره/ گردشگری گلستان درجا گام می‌زند

نرمش قهرمانانه با چشم پوشی از شب ماندگاری در جزیره

با وجود آنکه مسئولان ارشد گلستان حاضر شدند از مصوبه سال ۱۳۹۹ شورای عالی معماری و شهرسازی که در آن به بیتوته شبانه گردشگران اشاره شده بود، چشم پوشی کنند و مصوبه اخیر این شورا (بدون امکان شب ماندگاری) را به رسمیت شناختند باز هم، محیط زیست مازندران این پروژه را در نطفه متوقف کرد.

پس از آنکه مدیران ارشد گلستان در یک نرمش قهرمانانه از حق بیتوته مسافران چشم پوشی کردند، اینک شاهد آن هستیم که محیط زیست مازندران حتی موافق اجرای تفرج غیر متمرکز که همانا اسب دوانی، قایق سواری و پیاده روی در جزیره آشوراده هم نیست.

این وقایع در حالی است که بارها مدیران گلستان، خبر قطعی شدن اجرای پروژه گردشگری آشوراده را بر زبان آورده بودند.

دغدغه‌ای برای اجرای پروژه نداریم!

مشاور استاندار گلستان در حوزه سرمایه‌گذاری هم با اشاره به صدور تمامی مجوزهای لازم برای طرح گردشگری آشوراده گفت: تمام مجوزهای قانونی برای طرح گردشگری آشوراده صادر شده و هیچ دغدغه‌ای برای اجرای این مطالبه کهن مردم گلستان نداریم.

علیرضا حاج محمدعلی گفت: در حال حاضر ۲۲ هکتار از جزیره آشوراده و ۱۳۸ هکتار در سایت پشتیبان آماده واگذاری به سرمایه‌گذار است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران گفت: عملیات عمرانی و اجرایی طرح گردشگری محدوده ۲۲ هکتاری جزیره آشوراده به سبب نداشتن مجوزهای قانونی، تا زمان تحصیل مجوز متوقف شده است.

فقر اراده در اداره جزیره/ گردشگری گلستان درجا گام می‌زند

پروژه متوقف شد

اما مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه مجریان پروژه گردشگری برای عملیات عمرانی در عرصه ۲۲ هکتاری هیچ گونه مجوزی را ارائه نداده اند این فعالیت‌ها توسط محیط زیست متوقف شده است.

عطاالله کاویان افزود: اجرای هرگونه پروژه عمرانی و گردشگری در مناطق چهارگانه محیط زیست مستلزم اخذ مجوزهای قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست است و در خصوص پروژه بوم گردی جزیره آشوراده هم، این موضوع صدق می‌کند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگاران گفت: باید نظام مسائل مشکلات حوزه گردشگری دسته بندی شود، برخی قوانین مزاحم و برخی کم اثر هستند، باید این دغدغه‌ها احصا و برای آن چاره جویی و علاج بخشی شود.

غلامرضا منتظری افزود: ما منطقه‌ای به نام آشوراده داریم ولی هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود. کل استان گلستان هیچ چیزی حتی کشاورزی نمی‌خواهد اگر تنها به صنعت گردشگری آن بپردازیم.

فقر اراده در اداره جزیره/ گردشگری گلستان درجا گام می‌زند

بهانه‌ای را نمی‌پذیریم

استاندار گلستان هم در خصوص جزیره آشوراده گفت: حمایت از بومگردی‌ها و سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری اصل مهم پیشرفت و توسعه استان گلستان است، امروز صنعت گردشگری به عنوان یکی از منابع درآمدی کشورهای دنیا محسوب می‌شود و رونق اقتصادی در صنعت گردشگری بسیار چشمگیر و قابل توجه است.

وی گفت: هیچ کوتاهی را در اجرای مصوبات پیشرفت و توسعه جزیره آشوراده نخواهم پذیرفت و همه مدیران و دستگاه‌ها باید بر مصوبات پایبند بوده و آنها را به صورت کامل اجرا کنند، اقدامات توسعه‌ای در استان نباید در گیر و دار بروکراسی اداری متوقف شود.

زنگانه گفت: تمام تلاش دولت بر این است بتوانیم این محیط زیست ارزشمند را احیا کند و اجازه نخواهیم داد هیچ فردی با سلیقه‌های شخصی و غیرکارشناسی در کار خلل ایجاد کند.

استاندار گلستان همچنین تاکید کرد: در اجرای طرح گردشگری در مناطق حساس زیست محیطی، حفظ و صیانت از ذخایر ارزشمند حیات وحش و زیستگاه بکر منطقه مورد تاکید است و نمی‌خواهیم برای دستیابی به توسعه، محیط زیست را فدا کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، به زعم برگزاری جلسات، مکاتبات، مجوزها و حتی دستور صریح بالاترین مقام اجرای دولت در خصوص طرح طبیعت گردی آشوراد اما عده‌ای در سطوح مدیریتی ملی سهوی یا عمدی، در اجرای این پروژه سنگ اندازی می‌کنند، پروژه‌ای که می‌توان سبب توسعه گلستان شود.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: