آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 8658 1400/10/06  


کمبود انرژی و کاهش رشد صنایع مازندران


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: تاکنون ۱۵ واحد صنعتی بزرگ در مازندران به دلیل افت فشار گاز از روزهای گذشته سوخت تولید کالای خود را به مازوت تغییر داده‌اند.

حسینقلی قوانلو افزود: کارخانه سیمان نکا و کیاسر در روزهای گذشته به دلیل افت فشار گاز مجبور شدند سوخت مازوت برای ادامه تولید جایگزین کنند ، اما صنعتگران این حوزه از این روند به هیچ عنوان راضی نیستند چراکه بهره‌وری در تولید محصول نهایی این واحدها با سوزاندن مازوت، بشدت کاهش یافته است.

وی گفت : سوخت مازوت به دلیل کیفیت پایین به ماشین آلات خط تولید و زیرساخت‌های کارخانه‌های مازندران خسارت وارد می‌کند و صنعتگران استان کمتر تمایل دارند که از این سوخت استفاده کنند و در نهایت میزان ظرفیت تولید در کارخانه‌های بزرگ در فصل زمستان کاهش می‌یابد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه به طور عمده فصل پاییز و زمستان اوج ساختمان‌سازی در مازندران است، افزود : مازوت‌سوزی کارخانه‌های سیمان استان و کاهش تولید این محصول در روزهای گذشته باعث شد قیمت سیمان به ازای یک پاکت ۵۰ کیلوگرمی از ۳۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش یابد.

قوانلو گفت : کیفیت سوخت مازوت که به واحدهای صنعتی مازندران تحویل می‌شود به هیچ عنوان خوب نیست و این امر علاوه بر اینکه باعث نگرانی صنعتگران شده ، با توجه به آلاینده بودن زمینه گلایه‌های حامیان محیط زیست را هم فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون مجوز مازوت‌سوز شدن ۱۳ کارخانه آجرپزی در مازندران هم صادر شده است، تصریح کرد: بهره‌وری تولید این محصولات هم به دلیل نامطلوب بودن کیفیت سوخت مازوت بشدت پایین آمده و به دلیل کمبود عرضه، در آینده نزدیک افزایش قیمت آجر ساختمانی در استان محتمل است.

 

کمبود انرژی و کاهش رشد صنایع

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: در ابلاغیه جدیدی که شرکت توزیع برق به صنعتگران مازندران داده به دلیل افت فشار گاز و کاهش تولید انرژی، تمام واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان که میزان مصرف برق آنان در توان لحظه‌ای از ۲ مگاوت بیشتر است باید در زمستان امسال برق مصرفی خود را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهند و این ابلاغیه به معنای کاهش تولید و در نهایت بی‌نظمی در عرضه و تقاضای کالا در بازار است.

وی افزود: صنعتگران مازندرانی از کمبود انرژی مانند گاز و برق گله‌مند هستند و باید مسوولان ملی برای رفع این مشکلات چاره‌اندیشی کنند و آمارها نشان می‌دهد که میزان رشد اقتصادی در بخش صنعت مازندران در بهار امسال ۵.۵ درصد بوده که این رقم در تابستان سال جاری به دلیل قطعی مکرر برق به ۲.۱ درصد کاهش یافته و مهم‌ترین علت کاهش این رشد اقتصادی از کمبود انرژی و مشکلات زیرساختی در این حوزه نشات می‌گیرد.

قوانلو گفت : بیش از ۷۰ درصد گاز و برق مازندران در بخش خانگی مصرف می‌شود و سهم صنعت در این حوزه چندان چشمگیر نیست و مسوولان و مردم با فرهنگ‌سازی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌توانند برای سرپا ماندن  صنایع این دیار بکوشند.

وی افزود : تامین انرژی در یک دوره یک ساله در مازندران چندان تعریفی ندارد و صنعتگران در فصل تابستان با مشکل کمبود برق و در فصل زمستان با مشکل کمبود گاز دست و پنجه نرم می‌کنند و طبیعی است که گله مند باشند.

به گزارش ایرنا، صاحبنظران حوزه صنعت می‌گویند گوگرد که فراوان‌ترین عنصر بعد از کربن و هیدروژن در نفت خام است و با نسبت بالایی در مازوت دیده می‌شود، در میان مدت تخریب ماشین آلات خط تولید کارخانه‌ها را به همراه دارد. استفاده از مازوت به جز تشدید بیماری‌های تنفسی و مشکلات زیست محیطی، با مستهلک کردن تجهیزات صنایع و کاهش عمر مفید آنها، صنعت را نیز تهدید می‌کند.

در استان مازندران ۲ هزار و ۶۰۰  واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که حدود ۱۳۵ هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند. سهم صنعت مازندران از مجموع اشتغال مازندران ۳۰ درصد است.

 

 

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: