آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 8492 1399/02/19  
پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم ؛

غم آرد نداریم ...


مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت:برداشت گندم در هفت استان جنوبی کشور آغاز شد و تاکنون 850 هزار تن گندم از کشاورزان این استان‌ها خریداری شد.

اسماعیل اسفندیاری‌پور در حاشیه بازدید از مزارع گندم مازندران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال 14 میلیون تن گندم در کشور تولید شود که ظرفیت تولید بیش از این عدد نیز در کشور وجود دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود 10.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

وی ادامه داد: برداشت گندم در هفت استان جنوبی کشور آغاز شد و تاکنون 850 هزار تن گندم از کشاورزان این استان‌ها خریداری شد.

مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با ابراز رضایت از کنترل آفات و بیماری‌های گندم در استان‌های مازندران و گلستان گفت: خوشبختانه کشاورزان متقاعد شدند نسبت به حداقل انجام دو مرحله سم‌پاشی در مزارع اقدام کنند.

این مسؤول با بیان اینکه 15 بیماری بعد از کشت گندم مزارع را تهدید می‌کند که هر یک از این بیماری‌ها می‌تواند منجر به کاهش تولید گندم شود، ادامه داد: سفیدک سطحی، سپتوریوز، لکه خرمایی، زنگ قهوه‌ای و زنگ زرد، فوزاریوم خوشه از جمله بیماری‌هایی هستند که باعث کاهش تولید در مزارع گندم می‌شوند.

اسفندیاری‌پور با اشاره به لزوم استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته اروپایی که اقلیم مشابه مازندران دارند، گفت: در این کشورها در سال‌های پرباران تا هشت بار قارچ‌کش مصرف می‌شود و مباحثی که پیرامون تهدیدهای زیست محیطی وجود دارد قابل قبول نیست چراکه استانداردهای اروپا بسیار سختگیرانه‌تر از کشور ایران است.

وی بیان کرد: اگر با بیماری فوزاریوم خوشه مبارزه شیمیایی نشود دانه گندم آلوده شده  و می‌تواند امنیت غذایی را به مخاطره بیندازد.

مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: ارقام پاکوتاه و مقاوم به ورس(خوابیدگی) در مناطق شرق مازندران مورد استفاده قرار گیرد.

این مسؤول ادامه داد: ظرفیت تولید ارقام کنونی این منطقه حدود 5.5 تن است که اگر کشاورزان رسیدگی بیشتری به مزارع داشته باشند سبب خوابیدگی گندم شده و کاهش عملکرد را به دنبال خواهد داشت.

اسفندیاری‌پور به کشت روی پشته گندم بویژه در سال‌های پرباران تاکید کرد و گفت: این روش کشت می‌تواند به عنوان زهکش عمل کرده و در مبارزه با بیماری پاخوره نقش موثری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر اصول صحیح کشت از قبیل کشت روی پشته، استفاده از ارقام پاکوتاه، استفاده حداقل دو بار از قارچ‌کش در مزارع رعایت شود کشاورزان می‌توانند در این منطقه 6 تا 6.5 تن گندم برداشت کنند.

مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی به قیمت خرید گندم از کشاورزان اشاره کرد و گفت: هر کیلوگرم گندم با 4 درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید دو هزار و 500 تومان است و هرچه کیفیت گندم‌های تولیدی بیشتر باشد درآمد کشاورزان بیشتر می‌شود.

 

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: