آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 1413 1392/09/17  


آیا خاتمی می‌تواند از کشور خارج شود؟


طی چند سال گذشته هر از گاهی و بصورت جسته و گریخته بحث ممنوع الخروج بودن سید محمد خاتمی از کشور در رسانه‌های مختلف مطرح شده است. اما باور این مساله که طراح گفتگوی تمدن‌ها ممنوع الخروج باشد و اجازه خروج از ایران را نداشته باشد آنقدر سخت است که معمولا توسط ناظران سیاسی رد می‌شود و به حد شایعه تقلیل پیدا می‌کند.

 

شمال امروز :طی چند سال گذشته هر از گاهی و بصورت جسته و گریخته بحث ممنوع الخروج بودن سید محمد خاتمی از کشور در رسانه‌های مختلف مطرح شده است. اما باور این مساله که طراح گفتگوی تمدن‌ها ممنوع الخروج باشد و اجازه خروج از ایران را نداشته باشد آنقدر سخت است که معمولا توسط ناظران سیاسی رد می‌شود و به حد شایعه تقلیل پیدا می‌کند. 
 
به گزارش شمال امروز به نقل از سلام نو، اولین بار این بحث در فروردین 89 مطرح شد که رئیس جمهور سابق ایران برای شرکت در در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای به ژاپن دعوت شده بود که بر خلاف گمانه‌زنی‌ها به این کشور سفر نکرد. 
 
توصیه برخی نهادها برای عدم سفر به ژاپن
 
همان موقع محمود علیزاده طباطبایی،‌ وکیل سید محمد خاتمی اعلام کرد: تا جایی که اطلاع دارم، لغو سفر روز گذشته خاتمی به ژاپن به توصیه برخی نهادها بوده است و تاکنون هیچ حکم ممنوع الخروجی برای وی صادر نشده است. وی افزود: ممنوع الخروج کردن یک فرد نیازمند حکم قضائی است، در حالی که تاکنون هیچ پرونده قضایی برای خاتمی تشکیل نشده است و به هیچ شعبه بازپرسی نیز احضار نشده است.
 
این شایعه همچنان وجود داشت تا اینکه محمود احمدی‌نژاد در مهرماه امسال درباره این موضوع گفت: من از شما و از این طرف و آن طرف شنیدم؛ بالاخره خوب است بعضی چیزها رعایت شود، حالا... ، من تازه شنیدم این حرف را، این(ممنوع الخروج کردن) در اختیار رئیس‌جمهور نیست؛ بلکه یک مسئله قضایی است و ربطی به رئیس‌جمهور ندارد؛ من تعجب می‌کنم. سید محمد خاتمی هم در واکنش به این اظهار نظر احمدی‌نژاد تنها به یک جمله بسنده کرد و گفت: مساله کوچک و بی‌اهمیتی است.
 
چند روز قبل از آن علی لاریجانی در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند در پاسخ به سوالی در خصوص ممنوع الخروجی خاتمی، ضمن تایید تلویحی آن گفته بود: من فکر می کنم که دولت احمدی نژاد در برخی موارد عادات بدی داشت که این هم یکی ازآنها بود و فکر می کنم که این مسئله به آسانی قابل حل است.
 
امیدواری خاتمی برای شرکت در مراسم ماندلا
 
اما اکنون و بمناسبت فوت نلسون ماندلا باز هم این بحث مطرح شده است. رییس جمهور اسبق کشورمان اظهار امیدواری کرده که بتواند در مراسم تدفین نلسون ماندلا حضور یابد. 
 
سیدمحمد خاتمی با بیان این مطلب، به ایسنا گفت: من از مرگ نلسون ماندلا بسیار متاثر شدم و پیامی را نیز بدین مناسبت دادم. امیدوار هستم بتوانم در این مراسم شرکت کنم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل خروج از کشور شما برطرف شده است، گفت: ان‌شاءالله که تاکنون چنین مشکلی وجود نداشته باشد.
 
حال باید منتظر ماند و دید که آیا این سفر خاتمی به این بحث خاتمه خواهد داد و یا آنکه با عدم سفر خاتمی همچنان این شایعه به قوت خودش باقی خواهد ماند

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: