آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 1367 1392/09/17  


الگوی زیست عزتمند


دکتر غلامرضا غفاری، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در یادداشتی با عنوان «الگوی زیست عزتمند» تاکید می کند: صرف ماندن در شعار و اکتفا کردن به رفتار های مناسکی که در بیشتر موارد از معنا و محتوای چندانی هم برخوردار نیستند نمی تواند ما را به الگوی زیست عزتمند، آموزه ها و درس های عاشورایی که سالار شهیدان بر آن اهتمام داشتند رهنمون کند. زیست عزتمند یعنی آموزه های نظری و عملی الگوی زیست حسینی را به درون زندگی اجتماعی بردن و بنای زندگی آگاهانه و عزتمند را گذاشتن تا برآیند آن بهره مندی از نسلی آگاه، آزاده و عزت پسند باشد.

غلامرضا غفاری

دکتر غلامرضا غفاری، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در یادداشتی با عنوان «الگوی زیست عزتمند» تاکید می کند: صرف ماندن در شعار و اکتفا کردن به رفتار های مناسکی که در بیشتر موارد از معنا و محتوای چندانی هم برخوردار نیستند نمی تواند ما را به الگوی زیست عزتمند، آموزه ها و درس های عاشورایی که سالار شهیدان بر آن اهتمام داشتند رهنمون کند. زیست عزتمند یعنی آموزه های نظری و عملی الگوی زیست حسینی را به درون زندگی اجتماعی بردن و بنای زندگی آگاهانه و عزتمند را گذاشتن تا برآیند آن بهره مندی از نسلی آگاه، آزاده و عزت پسند باشد.

متن کامل این یادداشت که به صورت اختصاصی در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته در پی می آید:
 
موجودات انسانی به حکم فطرت پاک و گوهر خرد ورزی که از جانب منبع لایزال هستی در سرشت و طینت آنان به ودیعه گذاشته شده و نیز بنا به دعوت از آنها به تامل و اندیشه در خویشتن، تاریخ و طبیعت؛ همواره پرسش از کم و کیف زیستن و چگونگی گذران حیات را پرسشی در خور اعتنا دانسته اند. در عین حال مواجه با انذار و هشدار فراوان نسبت به غفلت از این پرسش نیز بوده اند. پرسشی که در پرتو تعریف و انتظار خالق هستی از انسان می تواند کسب پاسخ و معنا کند.
 
در عمومی ترین وجه این پاسخ می تواند به حیات طیبه ای که در آن نوع بشر بهره مند و وارسته به کرامت و عزتمندی است تحویل یابد. امری که فصل مشترک و محل توجه تمامی ادیان الهی است و به کرات در آموزه ها و سیره دینی بر آن تاکید رفته و جامعه انسانی نیز تهی از الگوهای زیست عزتمند نیست به گونه ای که تاریخ پیوسته، نه صرفا در صورت مجاز و نمادی بلکه در قالب های واقعی و عملی  مواردی از آن را در خود دارد که از الگو های بی بدیل آن الگوی زیست عزیزانه ای است که سالار شهیدان آن را برای همیشه ی تاریخ از خود به جای گذاشته، الگویی که نه تنها هم عصران خود بلکه تا ابد همه ی انسان های آزاده به آن دعوت شده اند و آن چیزی جز عزتمندی و عزیز زیستن نیست. الگویی که جامعه ی انسانی را به تربیت و زیستی دعوت می کند که در آن انسان بری از هر نوع پستی و پلشتی، فرومایگی، رذالت، نخوت و سستی است و بهره مند از حریت، حرمت، شرافت، صلابت، وارستگی و دلیری است. انسانی که نه مغلوب نفس است و نه مغلوب حوادث بد و خوش زندگی، انسانی که به خواری، زبونی و ذلت تن نمی سپارد تا به عزتی که از آن معبود، پیامبر و مومنان است دست یابد.
 
بی تردید در آموزه ها و سیره سرور شهیدان دقایق و معیار های فراوانی را می توان یافت که هر کدام در نوع خود ترازی برای داوری و قضاوت در باب انسان ها و جوامع می توانند باشند  که در این بین ملاک آزادگی و عزت مداری از وزانت ویژه ای برخوردار است. آنچنانکه در آغاز شروع حرکت انسان ساز و حماسی خود می فرمایند:
 
«آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل دوری نمی شود؟ در این صورت شایسته است که مومن (با عزت) لقای پروردگارش را خواهان شود. من مرگ را جز خوشبختی نمی دانم، و زندگی با ستمکاران را جز به ستوه آمدگی و بدبختی نمی بینم».
 
و یا در جریان مبارزه نیز بر دعوت به آزاده زیستن دشمنان خود تاکید دارد:
 
«وای بر شما ای پیروان خاندان ابی سفیان! اگر دین ندارید و از روز بازپسین پروایی ندارید، پس در زندگی این جهانی خود آزاده باشید» (1).
 
ولی افسوس که او با دیندارانی مواجه بود که از گوهر دین بهره و طرفه ای نداشتند و دین را به ظاهر و پوسته ی آن فرو کاسته بودند و از این بیان امام علی(ع) بهره ای نبرده بودند که می فرمایند:
 
«بنده دیگری مباش که خداوند آزادت آفریده است».
 
آنان بنده زر و زور و تزویر بودند و برای حفظ این بندگی حاضر به هر دسیسه و عمل غیر انسانی و غیراخلاقی آنچنان که تاریخ گواهی می دهد بوده اند.
 
الگوی زیست حسینی با دعوت آدمیان به فطرت واقعی شان به ما می آموزد که چگونه آزادی، کرامت و گوهر انسانی خویش را پاس و حرمت نهیم. در این الگو دعوت به دین در بستر آزادی و اجتناب از سلب حق انتخاب است. گوهر آزادگی و زیست عزتمند بخش ناپیدایی است که با بصیرت و دیدی سیرت بین باید سراغ آن رفت و آن را جانی تازه بخشید و بن مایه ی زندگی روزمره و تجربه ی زیسته ساخت تا به زندگی و کالبد جمع های انسانی روح و جان تازه ای بخشد. امری که نه تنها باید جان مایه ی متون تربیتی و آموزشی باشد بلکه باید در تمامی اجتماعاتی که حداقل به نام معصومین دین، به ویژه در ایام عاشورا اقامه می شوند وجهه ی همت و عمل همه ی دینداران قرار گیرد.
 
با این نگاه درس آموزی و درونسازی از آموزه های بر آمده از نهضت حسینی باید امری فراگیر تلقی شده و آن را منحصر به ایام و جمع های خاصی نساخت که چه بسا شور و تجلیل تا آگاهی و تحلیل بر آنها غالب است. چرا که زیست عزتمند یعنی آموزه های نظری و عملی الگوی زیست حسینی را به درون زندگی اجتماعی بردن و بنای زندگی آگاهانه و عزتمند را گذاشتن تا برآیند آن بهره مندی از نسلی آگاه، آزاده و عزت پسند باشد.
 
پر پیدا است که صرف ماندن در شعار و اکتفا کردن به رفتار های مناسکی که در بیشتر موارد از معنا و محتوای چندانی هم برخوردار نیستند نمی تواند ما را به الگوی زیست عزتمند، آموزه ها و درس های عاشورایی که سالار شهیدان بر آن اهتمام داشتند رهنمون کند 

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: